onsdag 9. oktober 2013

HVORFOR YIN YOGA ER MIN YOGA



 I Yin Yoga vil man jobbe dypere ned i kroppen, man vil få fatt i bindevevstrukturen. Bindevevene må, på lik linje med muskler, jobbes med for å beholde sin styrke og sin fleksibilitet. De er derimot mindre elastiske enn muskler, og må derfor jobbes med på en annen måte.

Yin Yoga jobber, kort fortalt, etter tre grunnprinsipper.
  1. Man finner sin grense, stedet hvor man kjenner at kroppen jobber dypt dypt, og så stopper man her.
  2. Når man har funnet denne grensen holder man seg helt i ro, både mentalt og fysisk.
  3. Man holder stillingene over lengre tid, alt fra 1 minutt til 20 minutter, avhengig av personlige faktorer.
Yin Yoga er en yogaretning med stort rom for individueller ulikheter, noe som jeg personlig finner befriende.

Alle opplever Yin Yogaens virkning ulikt, men alle opplever noe. Her er et lite knippe, fritt gjengitte, komentarter jeg har fått fra timedeltakere:

  • " Dette var akkurat som Mindfullness, bare bedre!"
  • " Herlighet så utfordrende det var, det ser jo så lett ut."
  • " Dette var akkurat det jeg trengte."
  • " Jeg føler jeg blir sint under hofteåpnerne, men jeg føler meg så lett etterpå. Akkurat som om jeg gir slipp på noe."
  • "Jeg har drevet med wrestling i mange år, men dette var på mange måter mye mer utfordrende. Her må jeg jobbe mentalt på en annen måte."
  • "Fantastiks!"
  • " Så fint at man bare får være seg selv."
  •  "Jeg kommer definitivt igjen."
Dersom dette frister, ta kontakt for mer informasjon.
hilde.taule@gmail.com eller 936 802 87

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar